Het gebruik van narrowcasting in het openbaar vervoer

Weet waar je op wacht

Bushaltes zijn aan uiterlijke verandering onderhevig, en narrowcasting is hier een van de redenen van. De tijd dat je op een bord keek waarop de aankomst of vertrektijden van jouw trein, bus, tram of metro stonden vermeld lijkt voorgoed achter ons te liggen. De grote borden in bijvoorbeeld Utrecht Centraal waarop alle vertrektijden vermeld stonden was een voorloper; tegenwoordig is dit ook bij andere plekken gewoonte. Klanten weten steeds vaker waar men op wacht.

Onvoorziene omstandigheden aangegeven

Het openbaar vervoer is een heel kwetsbare vervoersvorm wanneer je krap in je reistijd zit. Niet zelden komt het voor dat er een bus, tram, trein of metro stil staat vanwege een bepaalde reden onderweg waardoor de aankomst- en dus ook de vertrektijd vertraagd is. Deze omstandigheden bleven tot voor kort onbekend waardoor de reizigers langere tijd voor niets stonden te wachten. Tegenwoordig is het mogelijk om deze vertragingen al te horen onder het wachten waarbij de optie van een vervangende verbinding wordt getoond. De reiziger zal daardoor een keuze kunnen maken waardoor hij alsnog op tijd op zijn bestemming komt.

Informatie voor de reiziger

Een andere manier van informatieverstrekking zie je op schermen in de bus of in de trein. Op deze schermen is duidelijk af te lezen wat de aankomsttijd bij de volgende halte is, welke halte dit is en wat de totale reistijd tot het eindpunt nog is. Deze tijden worden eveneens aangepast wanneer er sprake is van oponthoud onderweg waardoor de reiziger in staat is om zijn reisschema eventueel aan te passen. Het openbaar vervoer is op die manier een stuk effici├źnter geworden en daarnaast neemt de agressie in de vervoersmiddelen af omdat de reiziger beter ge├»nformeerd is. Al met al is het een investering gebleken die zich op de korte termijn terugverdiende.